Geldzaken

Formulierenteam

Voor financiële vragen (toeslagen, AOW, Kinderbijslag en dergelijke). Soms ontvang je rekeningen, maar lukt het niet om deze te betalen. Soms lukt het om de rekening een paar dagen later te betalen, soms lukt dit ook niet. Dit kan zorgen geven. Niet alle rekeningen kunnen blijven liggen, zoals de energie- en zorgrekening. Gebeurt dit toch, dan ontstaan er al snel achterstanden.

Hoe helpen we jou?

Heb je een betalingsachterstand? Wacht niet te lang met het vragen om hulp! Vaak is het nog op te lossen. Samen gaan we kijken naar: 

  • hoe krijg je meer inzicht in je inkomsten- en uitgavenpatroon;
  • hoe en op welke uitgaven kun je besparen;
  • het invullen van formulieren op het gebied van belastingen en toeslagen;
  • op welke toeslagen jij recht hebt;

Heb je nog geen betalingsachterstanden, maar denk je dat deze binnenkort wel gaan ontstaan? Ook dan kun je bij deBasis Veendam terecht! Bel (0598) 698 114 of mail naar aanmeldingen@debasisveendam.nl. Deze hulp is gratis.

Wanneer en waar kun je bij ons terecht

Vredenrustlaan 78 (buurtwoning) op dinsdagochtend van 09.00 tot 12.00 uur.

Veencompas, Jan Salwaplein 3 op woensdagochtend van 09.00 tot 11.00 uur. 

Handig om mee te nemen: ID kaart en DIGID code en telefoon.  

Neem ook contact op voor andere geldvragen

Je mag ook contact met ons opnemen als je (nog) geen betalingsachterstanden hebt. Wacht niet te lang met het vragen om hulp als je al betalingsachterstanden heeft. Wij helpen je graag.

De meest gestelde vragen en antwoorden rondom hulp bij geldzaken

  • Waarom ontvangt de gemeente informatie over mijn betalingsachterstanden? In de wet gemeentelijke schuldhulpverlening is vastgelegd dat bedrijven aanhoudende betalingsachterstanden moeten melden bij de gemeente. Het gaat hierbij om huur, de premie zorgverzekering, gas, water of licht. Omdat wij ons verantwoordelijk voelen voor het welzijn van onze inwoners, willen we met je in gesprek. 
  • Waarom stuurt de gemeente mij een brief? Wij hebben bericht ontvangen dat het je niet lukt om een rekening te betalen. En dat er een betalingsachterstand is ontstaan. Misschien maak je je hier zorgen over. Met deze brief willen wij je laten weten dat je er niet alleen voor hoeft te staan. En dat je met een van onze professionals in gesprek kunt gaan. Zodat we samen kunnen kijken naar hoe de achterstand opgelost kan worden. 
  • Moet ik hiervoor betalen? Nee, de hulp wordt gratis aangeboden door de gemeente Veendam.
  • Krijg ik direct een medewerker van de gemeente aan mijn deur als ik de rekening niet betaal? Nee hoor. De wet schrijft voor dat de zorgverzekering, waterbedrijven, energiebedrijven en woningverhuurders bij een betalingsachterstand eerst zelf een aanmaning naar je sturen. Betaal je deze niet, dan pas wordt de betalingsachterstand gemeld bij de gemeente. 
  • Krijg ik een medewerker van de gemeente aan mijn deur als ik de aanmaning niet betaal? Dat is mogelijk. De gemeente controleert het aantal betalingsachterstanden op je adres. Is dit er meer dan 1, dan komt een medewerker van het team Vroeg Eropaf bij je langs. Heb je 1 betalingsachterstand, dan ontvang je mogelijk alleen een brief. 
  • Ik wil graag hulp bij mijn geldzaken. Kan er iemand bij mij langskomen? Wat goed dat je om hulp vraagt. Binnen de gemeente Veendam kunnen we je op verschillende manieren ondersteunen: Er kan een medewerker van het Vroeg Eropaf team bij je langskomen. Dit kan een medewerker van de gemeente Veendam zijn of van deBasis. Samen bekijken we je financiële situatie en maken we een plan van aanpak. Je kunt je hiervoor gratis bij deBasis aanmelden. En je kunt zonder verplichtingen en gratis bij de Volkskredietbank (VKB) in Appingedam aanmelden voor een adviesgesprek. Met de medewerker van de VKB wordt dan uw situatie bekeken en wordt gekeken naar een maatwerkoplossing. 
  • Ik wil niet dat mijn gegevens (zonder mijn toestemming) worden gedeeld met de gemeente. De zorgverzekering, waterbedrijven, energiebedrijven en woningverhuurders worden vanuit de wet verplicht om gegevens van betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente. Voordat zij dit doen, heb je van hen al één/meerdere aanmaning(en) ontvangen. Betaal je de rekening niet, dan worden je gegevens doorgegeven aan de gemeente. 
  • Mag ik de aangeboden hulp weigeren? Je mag deze hulp weigeren. Wij willen je echter helpen om grote (financiële) problemen te voorkomen. Onze hulp is gratis en professioneel.